..::beRsaMaKu::..

Sunday, March 20, 2011

BEN ASHAARI : Terima Kasih Ibu


[BANNER BEN ASHAARI[4].jpg]

Segmen Ben Ashaari lagi...ingatkan saya sorang je yang tengah berbicara tentang emak di blog saya...usai saya blogwalking blog teman-teman..terpandang entri terbaru Ben Ashaari ni...ape lagi...join terus lah kan...semoga kisah saya mendapat pengajaran kepada semua...yang baik datang dari Allah..yang tidak baik adalah kelamahan diri saya sendiri...kredit untuk Ben Ashaari sebab buat segmen ni..

Ceritakan satu kenangan yang paling anda tidak dapat lupakan ketika bersama ibu anda

satu-satunya kenangan saya dengan emak ialah melihat beliau begitu gigih membesarkan kami adik beradik tanpa kehadiran ayah disisi...emak dan ayah berpisah sejak saya darjah lima...yang paling saya ingat tentulah kegigihan emak membesarkan kami adik beradik...masa tu saya tingkatan 4..sebelum tu duduk asrama..tapi sejak form 4 dah tak duduk asrama..so..inilah kisahnya...setiap pagi emak bangun seawal jam 1pagi untuk memasak lauk pauk dan makanan untuk dijual di taman perumahan kami...dan beliau melakukan semuanya tanpa mengejutkan saya...usai saya solat subuh...saya akan bersiap-siap dengan pakaian sekolah...TAPI...sebelum menaiki bas...saya akan hantar barang-barang makanan yang mak dah masak tu ke gerai emak...ingat lagi masa tu saya hantar barang tu guna kereta sorong warna hijau (yang org buat angkut barang2 pertukangan rumah tu..)...(dan berbekalkan beberapa bungkus nasik kerabu@nasik lemak@nasik minyak@nasik berlauk..aku akan bawak ke sekolah untuk dijual pd kwn2..malah ada yang dah oder siap2 semalam esok nak makan apa kat sekolah..huhu...)..siap susun barang-barang atas gerai..mak akan hantar saya tunggu bas sekolah...pastu terus mak patah balik untuk berniaga...

balik je sekolah...saya akan punggah barang-barang mak..selalunya mak berniaga sampai petang..petang tu goreng pisang n keropok serta abc pulak...so petang2 kerja saya ialah tolong emak kat gerai....bila matahari nak terbenam baru balik rumah...setiap petang kalau tak saya...mak yang akan ke kedai beli keperluan untuk esoknye pulak...begitulah setiap hari...bila saya masuk UIA..mak masih lagi berniaga.....dan setiap kali cuti..ataupun hujung minggu yang saya rasa rindu..saya akan balik ke rumah...dan berniaga dengan emak....kisah tu tak terhenti disitu....habis je belajar...saya dapat KPLI...masa tu mak berniaga lagi...sampai saya habis KPLI...saya cakap kat mak..."dah la mak berniaga..biar orang pulak yang tanggung mak"...Alhamdulillah...adik-adik pun dah kerja...tinggal sorang je lagi yang blaja....

sampai satu masa...mak tak boleh bangun sebab tekanan darah mak terlampau tinggi dan terpaksa dimasukkan ke wad...saya la yang membasuh berak emak...semuanya dilakukan dengan tangan ini..berbekalkan tunjuk ajar nurse...saya melakukannya umpama emak itu bayi....masih saya nampak saya tidur di tepi koridor hospital...dan di atas lantai sebelah katil emak...tunggu emak dalam wad....dan bangun pagi2 mandikan emak....usai solat subuh..saya bergegas ke sekolah yang jaraknya 45km dari hospital...dengan menyalin baju kurung di hospital semata-mata..kadang-kadang kat stesen minyak jer...balik sekolah saya terus ke hospital...terasa seakan pecah dada ini bila mengenangkan mak tak nak basuh berak dia dengan orang lain kecuali saya...terpaksa la saya mohon balik awal dengan pentadbir dan bergegas ke hospital....

itulah antara yang saya tak boleh lupa...banyak sebenarnya sebab saya tinggal dengan emak...

Antara ibu dan ayah , siapakah yang anda lebihkan ?

tentulah EMAK saya...EMAK saya...dan EMAK saya....bukan saya tak sayangkan ayah saya..tapi beliau  terlalu jauh dari hati saya...hanya EMAK yang PALING DEKAT di hati saya...saya sanggup korbankan nyawa saya untuk emak saya....saya sanggup korbankan hati dan perasaan serta kegembiraan saya semata-mata nak tengok mak saya mengukir sebuah senyuman dibibirnya....tak mampu saya balasa tiap peluh emak yang jatuh kebumi demi membesarkan saya adik beradik...tak terbalas denyutan nadinya yang setiap masa mengabaikan dirinya demi anak-anak....sesungguhnya EMAK saya adalah hidup saya....saya boleh MATI tanpa dia...

Apakah anda sanggup tinggalkan ibu atau ayah anda di rumah orang tua?

dah tentulah jawapannya TIDAK SAMA SEKALI!!!...biar saya tak punyai suami...selagi emak ada saya tetap akan menjaga dia...emak saya tak pernah abaikan saya adik beradik walau sesaat sejak ditinggalkan ayah...saya takkan tinggalkan emak saya...biar saya terpaksa mendengar ceritanya berulang-ulang kali..biar saya terpaksa mendengar pertanyaan yang sama beribu kali....biar bagaimana sekalipun situasi saya..emak saya akan sentiasa bersama saya selagi ada hayat kami...

Pendapat anda mengenai anak anak yang sanggup bercakaran merebut harta pusaka orang tua mereka 

anak-anak yang macam tu hanya akan menyiksa ibu bapa mereka yang telah meninggal dunia...anak-anak yang macam tu tak sepatutnya ada di dunia ini..namun itulah yang banyak terjadi dalam masyarakat kita sekarang ini...setiap harta yang kita punya itu ada hak dan bahagiannya yang tersendiri..begitu juga dengan harta pusaka orang tua...biarlah ia dibahagi secara adil mengikut syariat yang telah ditetapkan...dan terimalah apa-apa yang menjadi milik kita tanpa menyiksa lagi mereka yang telah tiada...

that's all....

pesan saya yang terakhir...

~~kita hanya ada satu emak...dia itulah emak kita..yang melahirkan kita..menyayangi kita setiap masa...merindui kita..selagi ada nafas di dadanya...sayangilah dia...rinduilah dia...selagi dia mampu menzahirkan cinta dan rindunya buat kita..selagi ingatannya masih utuh buat kita...jangan tunggu sampai dia menutup mata...jgn tunggu sampai dia lupa nama kita...jangan tunggu sampai dia tinggalkan segala-galanya yang dia punya di dunia...sayangilah dia dengan banyaknya..kasihilah dia dengan sepenuhnya...kerana dia penentu syurga atau neraka destinasi kita 
di akhirat sana~~~

5 comments:

  1. bersama-sama berusaha menjadi anak yg s0leh dan s0lehah...
    serta menggembirakan mereka semasa hayat mereka...

    ReplyDelete
  2. salam singgah n follow!
    memang sedih bila bercerita pasal ibu jadi hargailah ibu anda selagi mereka masih ada...

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum.. ibu kamu terbaik, sama sepertimana Mama Nadh, terbaik buat Nadh.. kita sama2 pastikan, kita jugak jadi anak yang baik, yang soleh buat mereka, dan masa depan, kita ibu bapa contoh buat anak2 kita ya.. ;)

    ReplyDelete
  4. sabar bebanyak ye, sedih baca, apa apa pun, sempoii, visit me too ya :

    oh ibu ! aku sayang padamu ! =)

    ReplyDelete
  5. solo molo:-
    insyaallah akan sentiasa ke arah itu...sama-sama lah kita yer...

    mas saari :-jasa ibu tidak dapat kita balas walau dgn nyawa sekali pun...tp..sebaris redha ibu..itulah bekal kita menuju syurga...

    Frame+lenses :-
    Nadh.....ibu mmg terbaik dalam segalanya...insyaallah kita mencontohi kegigihan dan kesabaran mereka..

    azza firza:-
    yup..visit u back sooner..nak solat asar dulu..:)

    ReplyDelete