..::beRsaMaKu::..

Saturday, January 29, 2011

kenangan sekolah rendah

salam..
tetibe teringatkan zaman sekolah rendah...
kalau diingatkan kelakar ade...sedih pun ade...
biasalah..kalau takder semua tu tak namanya kenangan kan..
yer tak??hehe

ok lah...
teruskan cerita kali ni..
sekolah saya dulu..SK Batu Lapan..
Skang dh tuka nama SK Fakeh Abdul Samad
tak tau la nape ditukarnya nama tu...tak pasti plak..
kata kwn2 lama..itu nama tuan tanah yg mewakafkan tanah sekolah tu dulu2..
wallahua'lam...

saya bukanlah tergolong dalam kategori budak pandai ms zaman sekolah rendah..
ingat lagi saya masuk kelas terakhir sekali masa darjah satu dan dua...
masa tu....nk lalu depan kelas pertama pun takut...tgk budak kelas pertama pun rasa mcm diri ni alien je..hehe
kalo tak silap nama kelas tu *jingga*
masuk je darjah 3,4,5,6 saya masuk kelas kedua...nama kelas ialah *maju*..

antara kenangan yg saya tak dpt lupa ialah masa dapat naik kelas dari kelas ke 6 ke kelas ke 2..huhu
akhirnya saya pandai jugak rupanya..haha...tu yg paling saya gembira la masa tu..
dalam kelas saya tu ada sorg budak lelaki...nama dia kalau tak silap Mohd Salam..
yg saya paling ingat ttg dia ialah cara dia menulis..macamana??
dia tidak menulis mcm kita biasa menulis dari kiri ke kanan ni...
tapi dia akan menulis dari atas ke bawah....
selalunya dialah yg paling lambat siap menyalin..
sebab dia akan tunggu cikgu siap tulis dulu baru dia salin..
mana taknya...kalau lima baris ayat cikgu...huruf pertama baris pertama - kelima..itulah yg dia akan tulis..begitulah seterusnya sampailah habis lima ayat...
akhirnya...jadi mcm cikgu tulis jugak..
tak tau la skang dia jadi ape...sbb sekejap je rasanya dia sekolah situ ms tu..

time drjah 4 pulak....satu2nya kenangan yg saya tak boleh lupa...
saya kne rotan kat belakang...uwaaaaaaaaaaaaaaaa..isk isk isk..
nape yer..sbb tak reti buat matematik...aduhaiii..sabar je lah kan...
sampai sudah saya tak berapa bijak dlm matematik ni..hehehe

darjah 5 menyaksikan kedatangan cikgu praktikal...ms tu dh darjah lima kan..
so....biasalah budak2 pompuan yg suka kat cikgu2 lelaki ni..:P
cikgu tu nama dia Jeffri...dia dr sarawak...
yg paling saya ingat ttg cikgu ni...spek dia besar...huhu
pastu ms saya bergaduh dengan seorang pengawas lelaki dlm kelas saya...(waktu tu masa pelajaran muzik)
dialah yg meleraikan saya..kalo tak..mau lebam biji mata pengawas tu..
mana taknya...saya nk duduk..tetibe ade membe tarik kusi saya...
dan pengawas tu lah yg gelakkan saya paling kuat...haha..saba je la...
ape la keje pengawas tu skang..hehe

darjah 6...sibuk dgn UPSR...
ms darjah 6 ni jugak...ader sorg bdak lelaki...
sukeeeeeeeeeeeeeee sgt lekuk kepala saya..
asal dia nk pinjam apa2 brg dr saya...dia akan lekuk kepala saya
asal ade apa2 jek...kepala saya mesti kne...
satu haru saya tak tahan dah kena lekuk..
saya tolak kaki meja saya...sampaikan meja dia n kerusia dia..dengan dia2 sekali tertolak ke dinding..hahaha..masa tu pn LAM ader kat luar kelas...
ape lagi...makan rotan la kat tgn..hehe

tapi ms tu..kna rotan pun...x citer kat mak..
bukan ape...kalo cerita...bukan dpt ape..
dpt tambahan rotan lagi ada...
budak tu @ Shamsul HAnif tu...skang dh jd cikgu kat Raub..hehe

time UPSR...saya tak baca buku mana pun..
akhirnya dptla 1a3b je..(dulu UPSR 4A..)

mcm2 lagi la zaman sekolah dulu..
mkn kat kentin..bli nasik lemak 50sen...air sirap..dah kenyang yg amat..
skang ni...50sen belum dpt nk bli nasik lemak kat kentin..
paling suka masa koko..saya tunas puteri...
bukan main seronok blaja buat itu ini,.,
tapi skang ni sumer dah lupa...hehe...

teringat ayah pnah ckp saya ni seorang yg suka makan pensel...
hahaha..nk tau nape??sbb saya selalu takder pensel..cepat jek abisnya..
mana tak cepat habis..saya suka menyonteng buku..haahhhaha...
namun..yg suka mkn pensel ni jugakla yg jd cikgu skang...

tu je la yg sempat nk tulis...kalo tulis seme kang..panjang plak jadinya entri ni..
sket2 dah la yer..sekadar mengimbau nostalgia sekolah rendah..

No comments:

Post a Comment