..::beRsaMaKu::..

Monday, January 31, 2011

10 minit

ape yg ada dengan 10 minit??
penentuan tarikh perkahwinan??
pergi bekerja???
keluar dengan teman2???
bersedia utk mkn malam??
pastinya byk yg boleh dilakukan dalam 10 minit kan..
banyak juga perkara yg akan berlaku dalam 10 minit...

saya hanya ada 10 minit sebelum saya masuk kelas pertama saya pagi ni..
tapi saya nk menulis sesuatu ttg 10 minit nie...
opss..bukan tentang kelas dan kerja2 saya sebagai guru..bukan...semua  tu bukan...

tapi..saya nk mengajak rakan2 pembaca membayangkan sesuatu pg ni..
bayangkan...dalam masa 10 minit...ape yg akan berlaku dengan hidup kita..
apa yg akan berlaku mungkin mengubah hidup kita menjadi lebih baik..
dan mungkin juga mengubah diri kita menjadi lebih buruk..
semuanya terletak pada tangan kita...
kita yg menentukan bagaimana memanfaatkan hidup kita utk masa 10 minit ni..

namun...ada juga perkar2 yang kita takkan duga berlaku dlm sepuluh minit yg ada...
saya hari ni terkesan utk mengenangkan berita kematian isteri salah seorag rakan JU PKK..,(Jurulatih Pusat Kokurikulum pahang)....meninggal mlm semalam...

terasa masih baru kami berbicara tentang isteri beliau semasa sesi mengetea di kedai depan umah...
terasa pantasnya masa berlalu...
byk perkara bermain di fikiran saya ketika ini...
bagaimana la kalau ianya terjadi pd saya..
kematian itu dtg tanpa kita duga...
mungkin kematian juga adalah terbaik buat seseorang yang mmg sudah sakit lama dan tidak mampu utk sembuh kembali..maka mati mungkin adalah yg terbaik utk mereka...

namun..bagaimana kita yg masih hidup nk menghadapi semua tu...
sekali imbas...pasti airmata akan jatuh juga kan..tak kira lelaki atau perempuan..
saat kehilangan org yg kita paling sayang...pasti airmata akan jatuh jua..
tak kira betapa ego seseorang tu...

namun..begitulah kita...
hidup didunia ni bukan lama,,,
cuma sekadar persinggahan sementara...
yang pergi akan tetap pergi
dan takkan kembali lagi..

tapi kita yg masih tinggal ni..
perlu melaluinya dengan penuh tabah.,.
dengan penuh kekuatan...
mungkin pd setengah orang...hidup terasa kosong...
hilang arah tujuan...hilang matlamat kehidupan..
namun...jgnlah sampai hilang keimanan...
begitulah...cakap mmg mudah...nk buat tu yg payah kan..

saya berharap agar saya diberi kekuatan..
seandainya tiba masa nti saya terpaksa kehilangan org2 yg saya syg..

sambung lagi nti..nk masuk kelas dulu..
wassalam..

No comments:

Post a Comment