..::beRsaMaKu::..

Tuesday, February 1, 2011

ikhlas

Salam...

kali ni nk ckp ttg ikhlas...bukan hadis yg saya nk baca,..,atau bukan tafsir al-quran yg saya nk bentangkan...cuma nk melontarkan pendapat saya semata2..

nyatanya ikhlas ni mmg kita takkan tahu...sebab ikhlas tu hanya antara kita dengan Allah...Allah yg tahu bagaimana dan apa yg ada dalam hati kita..

namun..kita sebagai manusia jugatak disuruh utk melepaskan semua penilaian itu dimata Allah..Allah sudah tahu semuanya..tapi kita manusia tidaklah boleh terlalu leka...kita jugak tak buta utk menilai tingkah laku seseorang sama ada ikhlas atau tak...tp mungkin penilaian kita selalunya tak betul dan ada cacat celanya sikit2 kan...

ape pun yg kita nilai ttg orang lain....jgnlah sampai kita menambah lagi dosa yg kita ada...biarlah penialaian itu baik dan buruknya hanya di dalam hati kita..kalau baik..maka baguslah..kalau buruk..maka kita jgn menjadi seperti penilaian kita terhadap org lain..

soal ikhlas ini letaknya di dalam hati..tapi terzahir dengan perbuatan dan kata2..seseorang boleh dinilai keikhlasannya dengan cara percakapan mereka...dengan cara perlakuan mereka sehari2...

ape pun..akhir sekali...suka saya mengingatkan diri saya dan org lain supaya sentiasalah ikhlas dalam melakukan sesuatu perkara...untuk ikhlas bukan susah...dan bukan jugak senang...apepun itu antara kita dengan Allah..tp jgn lupa yg org sekeliling memerhatikan kita sentiasa..

buat atau tidak sesuatu perkara itu...suka atau benci kita sesuatu perkara itu..biarlah dengan hati yg ikhlas..biarlah melakukan semuanya ikhlas kerana Allah...

sekian..

No comments:

Post a Comment