..::beRsaMaKu::..

Friday, February 25, 2011

tips atasi bosan


Salam semua..(konon ramai la yg baca..hik hik hik)

kali ni aku nk share sket2 ttg bgmana nk menghadapi rasa bosan@ boring...
yer la...sebagai manusia biasa....dah tentu kita akan rasa bosan kan...
bosan dengan orang sekeliling...bosan dengan kerja...bosan dengan pasangan...bosan dengan bos...bosan dengan macam-macam lagi la....

so...kenapa kita boleh merasa bosan????
ape yg patut kita buat bila kita dilanda kebosanan sebenarnya??
adakah bosan itu akan hilang dengan sendiri??

byknye soalan aku tanya....macam ala-ala nk buat tesis master hr tu jek..

ok jawab satu-satu....
kenapa kita rasa bosan??
kenape ye....korang rasa kenape??

pada aku la kan...
bosan boleh terjadi bila seseorang tu :-
1.tak boleh buat ape yg dia biasa buat...
2. tak dapat buat ape yg dia nk buat....
3.tak tahu dah nak buat ape sebab dah tak de keje nk buat...
4. bosan sebab persekitarannya memang membosankan...
5. dia rasa dunia ni tak lagi tersenyum pada dia,,,
6. ada masalah kat opis @ tempat keje
7. pakwe @ makwe tak call berhari-hari...
dan jgn tak tau...ader jugak yg bosan sebab sampai sudah dia masih belum berpunya...
bosan jugak wei sebenarnya hidup sensorang ni...
sape dah rasa dia tau la....hehe

so....ape yg kita nk buat bila bosan yer....
kat sini nk bg beberapa tips yg aku buat bila aku bosan...
even duk mengadap blog atau fb pun aku boleh bosan...(teruk kan..)

tips ni..aku  nk ingatkan pd pembaca...yang tips ni dr aku dan yg aku selalu buat...setiap org ade cara mereka sendiri..dan tahap mengatasi kebosanan seseorang juga berbeza....
dan ini lah dia....CARA AKU...

1. layan blog ntah sesape...aku baca jek mana2 yg menarik...
2.jenguk fb kawan2....komen ape yg patut....
3. tengok tv...tp selalunya pekerjaan menonton tv ni paling sekejap aku tgk..kecuali citer yg aku mmg suka..
4. layan citer korea..even dah berkali-kali aku tgk...sebab bosan...layan jek la.....
5. dan-dan time tu jugak aku nk gi masak kat dapo..aku ni mmg jarang sgt masak...yg masak selalunye mak aku..aku??tukang mkn je...tu pun sbb nk jaga hati mak yg dah masak...hehe...
6. memandu dengan kelajuan yang paling sederhana sambil menikmati panorama di dalam perjalanan..
7. tengok laut...gi la  pantai mana-mana...termenung buat seketika....boleh hilang jugak bosan tu..
8. aku akan telefon kawan2 aku..yg ade dekat2 sini..ajak mengeteh...
9. search kat google ttg motor2 besar yg aku minat...hehe
10. yg selalu aku buat dan kebanyakan org biasa buat ialah tidur...
11. keluar gi bandar dan menghabiskan masa dengan window shopping (kalo time sengkek..:P) dan kalo time kaya raya..ape lagi...rembat la satu dua barang yg aku rasa berkenan dan aku perlu beli barang tu...kalo tak...padan dengan jalan-jalan jek la...hehe
12. makan aiskrim...tp skang ni sejak lepas opret aku dah lama tak mkn aiskrim..segala yg jenis ais pun aku dah tinggalkan..

tu je la senarai aku....tak byk...12 jek....

tapi satu yg aku suka nk ingatkan diri aku dan sesape yg membaca ni..

bila kita bosan...sebenarnya kita kena cek semula hati kita...ape kena dengan hati kita...kalo rasa hati kita dah jauh dr Allah..maka dekat2kanlah ia....dengan banyakkan berzikir,...mengaji....sembahyang sunat...sembahyang wajib pun jgn lupa tau..hehe

seterusnya...cek minda kita....cek semula sama ada minda kita ni terisi atau tak dengan benda-benda yang baru...ilmu-ilmu yang baru...kalau rasa ada lompang kat mana-mana..paling-paling malas pun bawak2 la menonton berita....paling rajinnye ialah....membaca...bukak semula almari buku..tengok susunan buku yg berderet tu...then pilih je mana satu yg kita rasa nk baca..kita ni pun bukan internet kan...internet tak pe la...sekali tekan je...semua maklumat dah ada depan mata...kita???kne jugak ulang-ulang pembacaan tu supaya kita tak lupa...

dan yang paling utama sekali....
jaga hubungan kita dengan keluarga dan adik beradik serta org  tersayang..
yang ni mmg kompom takkan pernah rasa bosan...

sekian dr aku...
semoga kita sama-sama dapat mengatasi kebosanan yang melanda kita...



No comments:

Post a Comment