..::beRsaMaKu::..

Tuesday, February 8, 2011

jAnji..








salam..
kali ni nk ckp skettt je tentang berjanji..
khas buat diri aku sendiri...dan jugak bg yang membaca
almaklumla kan...kita ni bukan Nabi...
kita kadang terlupa pd hal yg kita nampak mcm remeh...
so...selain ingatkan org lain...
adalah lebih baik kita ingatkan diri kita sendiri jugak kan..


mak selalu pesan..jgn berjanji kalau tak boleh nk tepati...

sebaik2nya kalau berjanji....ucaplah InsyaAllah...
sekiranya diizinkan Allah..maka apa yg kita janjikan itu akan terlaksana....
tp jgn pula perkataan Insyaallah itu disalah guna pulak kan..
yer la...ada org guna perkataan tu untuk mengelakkan diri dr menunaikan janji...

pada aku...
aku akan sedaya upaya menunaikan janji yg telah aku buat..
seboleh2 nye aku taknak kecewakan org yg mengharap pd aku...



namun..
ada masa2 aku tak boleh nk tunaikan janji tu..
lebih2 lagi kalau ada kes2 urgent yg selalunya melibatkan family matters..
semua aku ketepikan kalo masuk bab family...hatta diri aku sendirik pun..

org lain aku tak tau la kan...

dan pd aku..janji aku dengan diri sendiri adalah lebih mudah utk aku laksanakan...
berbanding dengan janji aku dengan org lain...tu pun kdg2 tak tercapai jugak...
sebab??????

bila sorg2 ni paham2 je lah kan...byk je setan2 duk menghasut itu dan ini....
dan aku bukannya maksum terpelihara dr segala dosa..
kalo dh ramai2 lagi lah kan...makin byk la setan2 duk menghasut diri sendiri dan kwn2 kita tu..

apepun yg setan buat dan byk mana pun aku berceloteh dlm ni psl janji..
aku hanya insan biasa...
cuba menunaikan janji yg aku buat...

sebolehnye...cuba elakkan berjanji...
tapi kalau dah berjanji..
kenalah tepati kan...
kalo tak tepati tu maknanya....
termasuk dlm ciri2 org munafik kan...

so...hati2 pasni kalo nk berjanji..
jgn main hentam je...

dan lagi satu....berjanjilah pd perkara2 yang baik2..
jgn pulak ada yg berjanji pd perkara2 yg tidak baik...

fikir sebelum buat...renung sebelum ckp...sedia sebelum pergi..

No comments:

Post a Comment