..::beRsaMaKu::..

Friday, October 15, 2010

sakit jantungkah saya...

masih lagi teringat peristiwa sejak isnin mlm hr tu...berpeluh2 walaupun tidak panas..kemudian disusuli dengan sakit di bahagian kiri dada..sakit yang tidak pernah dirasa dan tak tahu bagaimana nk describe tentangnya...bangun seawal 5 pagi utk bersiap2 ke sekolah...rasa seperti sihat seperti sediakala...namun..sesampainya di sekolah..serangan di bahagian dada kiri terasa kembali...


aduhai...aperkah pula kali ni..dah la 3 minggu ni asyik ulang alik klinik je...terus memohon kebenaran utk ke klinik gambang sebentar...bukan sebentar yg disangka...doktor suruh melakukan ECG @ pemeriksaan jantung..berlaku sedikit gegaran dan nurse bertanya"awk ade berdebar ke"...rasanya rileks je ms ujian tu...tp doktor kata jantung normal..alhamdulillah lega..hanya ubt batuk n selsema yg diberi dan perlu menghantar sampel kahak pd keesokannya (rabu)...hari selasa berlalu tanpa sebarang aktiviti penulisan projek master...hinggakan nbook ini terperap di dalam beg tanpa suara..tidak seperti hari2 sebelumnya..


esoknye..usai menghantar kahak ke makmal klinik gambang..kembali ke sekolah seperti biasa..namun..sebaik kaki melangkah ke kelas 4 delima...terasa senak semula di kiri dada...oh tidakkk...aperkah sakit ini...mula ingatkan boleh bertahan...tetapi makin sakit pula terasa....lantas minta murid menghantar brg ke makmal komputer tempat bekerja...lalu..bermulala episod guling2 menahan sakit disusuli dgn airmata..tak tahu nk hubungi sesiapa..hanya pd seorang rakan yg teringat...dgn susah payah beliau dtg dn membantu apa yg patut..di ajak ke klinik..saya tidak mahu..sebab memikirkan hal brg2 dn kenderaan yg ditinggal di sekolah...saya tahu..kalau saya ke sana pd ms itu..pasti hospital besar dan bermalam di wadlah jawabnya saya...


selang 30 minit selepas lega..baru tergerak utk ke klinik...doktor kata...kalau kna serangan seperti  tadi..akak lebih baik ke jabatan kecemasan terus..senang utk kita periksa apa yg patut...siap disoal selidik siapa yg punya sakit jantung...bertahan sakit didepan doktor gara2 takut dirujuk ke hospital..:))..ubt thn sakit diberi...dan cuti dua hari diberi...rehat sampai khamis..jumaat pula dh apply cuti utk ke UIA...


rupanya..itu tanda awal serangan jantung peringkat pertama kata pakcik saya yg juga mempunyai masalah jantung...katanya..arwah datuk adalah pengidap sakit jantung juga...terdiam dgn kata2 beliau...terkesima dan mcm2 perkara bermain difikiran ini...aduhaiii..ujian apakah pula kali ini...


lantas teringat semula apa yg telah terjadi...sejak kebelakangan ini..saya mudah  terasa letih n penat..mudah terkejut...dan mudah panik...pd luarannya saya tidak merasakan yg saya stress...tp itulah hakikatnya...bila dh sakit br nk ingat semula apa yg dh terjadi...


dan tanda2 serangan jantung yg dibaca pun..seolah mengiayakn apa yg saya fikirkan..ya Allah...sihatkanlah jantungku...sehingga entri ini ditulis..saya masih lagi risau memikirkannya...dan jantung ini terasa lain pula degupannya..hmmm...kuatkah saya menghadapi ujian ini...

2 comments:

  1. semoga semuanya selamat...n jaga diri n kesihatan sebaik mungkin...risau jg kan...sabar ye ateh

    ReplyDelete
  2. ijan...tu la pasalnyer...tp cuba utk bertenang jugak ni ape2 pun...

    thank u..ijan jgn risau2..jaga bby tu bebaik..

    ReplyDelete